Isnin, 31 Disember 2012

2012

bagi aku tahun 2012 macam-macam perkara sudah jadi. pahit, manis, masin, semua ada. yang aku pasti semuanya pasti ada hikmahnya. itu yang aku harapkan

kita jangan terlalu mengharap

bagi aku, kita tak boleh mengharap sangat walaupun dia itu kawan kita bertahun pun. aku cukup-cukup rasa sangat-sangat sedih bila kisah dia, kita ingat. tapi bila kisah kita dia dia dengar tak dengar dan tak ingat. sekurang-kurang ingatlah jugak. tapi manusia, memang tak sempurna mana. aku kena tahu itulahlah kehidupan. kita tak boleh mengharap orang lain memahami diri kita sangat. kalau kita terlebih mengharap, hati kita rasa pedih sangat. macam kita nie tak penting saja.

memang apa yang kita harapkan tak semua kita akan dapatkan. yang pasti, mesti ada hikmahnya. aku dok harap macam tu ja lah.

ego, sombong, pemalu dan tak da perasaan

bagi aku, aku suka lelaki ego, sombong,pemalu dan tak da perasaan. aku memang suka tengok lelaki yang macam nie. sebab menarik bagi aku. mungkin sebab susah nak dekati. mungkin. hahaha. bagi aku lelaki macam nie merupakan cabaran bagi aku. ya lah, macam susah nak dekati je.

aku suka laki macam nie sebab tak dalah sangat perempuan akan suka. hahaha. aku memang kuat cemburu. hahaha. itu pasal aku tak suka lelaki yang peramah sangat. nanti banyak peminat pastu mesti aku cemburu punya. :D

lagi bestkan, kalau dapat laki macam nie pasti diorang buat romantik je mesti rasa wahhh sangat-sangat. ye lah, sebab susah lelaki yang ada ciri-ciri macam aku suka tu nak buat benda-benda romantik. :D

itu apa yang aku sukalah. kalau jumpa lelaki yang ada ciri-ciri nie mesti aku asyik skodeng ja. hahaha. :D

ada ka lelaki yang ada ada cir-ciri
~ego
~sombong
~pemalu
~tak da perasaan
dalam diri seorang individu. aku rasa macam tak ada ja. kalau ada pon lelaki tu hanya ada dua ciri ja. tu apa yang aku fikirkanlah. tapi tak tahulah kalau betul-betul ada empat-empat ciri dalam seorang individu tu

bagi akulah, wanita yang mana dapat lelaki yang punya ego yang tinggi dan sombong pasti wanita tu seorang yang bertuah. bagi akulah. yalah, susah nak dapat laki macam nie. yang perasan diri dia bagus sangat. bila dia betul-betul jatuh cinta dengan seorang wanita  pasti dia kena buang sifat ego dia dan sombong dia tu bagi mendapatkan wanita yang di cintai. tu pasal aku fikir untung kalau perempuan dapat lelaki macam nie.


Khamis, 27 Disember 2012

erm :)

aku selalu tengok cerita kalau macam A nie bercinta dengan B nie sabab nak balas dendam atau sebab sesuatu yang bukan sebab cinta.erm. aku suka jugak tengok cerita macam tu sebab last-last sekali si A akan betul-betul cintakan B.

tapi, kalau last-last A cintakan B tak pa jugak. nie kalau last-last tak cinta langsung. memang aku tak suka. ngok

Selasa, 25 Disember 2012

senyum waktu sedih dan marah

pelik ka kalau kita kena marah dan sedih kita masih tersenyum. taklah, aku pernahlah tengah tersenyum, waktu tu situasi tengah sedih dan kecewalah (aku bukan nak bagi tahu aku sedih atau kecewa ya). pastu ada sorang manusia nie, dia kata  'kamu boleh senyum lagi' tapi tahu tak??? sebenarnya kita tersenyum sebab nak elakkan daripada menitis air mata. tak lah, ingat semua benda yang dok senyum tu perkara yang happy lah. tapi sebenarnya senyum dan ketawa itu adalah penawar rasa sedih dan marah. okey... bagi akulah

tapi bagi aku betullah. aku tak suka nak tunjuk sedih-sedih sangat. sebab memang aku tak suka. tapi kalau dah dok terasa nak keluar tu, nak buat amacam mana. sebenarnya aku rasa bila aku buatkan macam tu, maksud aku senyum dan ketawa, dapat memberi aku kekuatan untuk hadapi perkara yang amat-amat aku tak mahu.

tapi betullah, bagi aku senyum dan ketawa adalah penawar rasa sedih dan marah

senyum itu dapat memberi kita kekuatan


perasaan boleh di kawal :)

sungguh aku suka watak amir dalam 'aku, dia dan tong sampah' sebab aku boleh motivasikan diri aku dengan kata-kata dia.

dulu aku selalu fikir perasaan ini tidak boleh dikawal. pastu bila dengar kata-kat dia, aku fikir perasaan ini boleh je kalau kita nak kawal.kecuali perasaan terjatuh cinta macam tiba-tiba kita terjatuh cinta, konon cinta pandang pertamalah.. konon. tapi betullah perasaan ini tak boleh di kawal. tapi kadang kala aku rasa boleh ja kalau kita nak benarkan hati kita cintakan seseorang sama ada kita nak atau tak ja.

selain perasaan cinta, perasaan seperti biasa benci, gembira, sedih, geram, gemuruh dan banyak lagi perasaan dalam dunia ini. bagi aku perasaan sebegini boleh ja nak kawal. termasuk cinta(bagi akulah)

ya lah, kita boleh apa kawal diri kita dari terus mencintai seseorang. kalau dah tang tang si dia tu suami atau isteri orang, takkan nak simpan kot. cari je lah yang lain. tapi kalau dah Allah tetapkan hati tu untuk diorang nak buat macam mana lagikan.

banyak perasaan yang aku ingin kawalkan. hahaha. ya lah, perasaan marah terutamanya dan banyak lagilah

semoga aku berjaya ^_^ dan yang lain jugak :)

takut

takut. satu perasaan bukan??? siapa tak pernah takut??? aku memang takut macam-macam perkara. yang paling utama aku takut Allah.

kadang kala aku takut nak hadapi sesuatu situasi. tapi kena perlu juga.

aku ingat lagi, aku ingat aku nie tak takut tinggi, tapi memang aku takut tinggi. tapi macam mana aku takut pon, aku suka nak cabarkan diri. konon nak tunjuk kuatlah. :) tapi dalam hati hanya Allah ja tahu.

takut nie kadang kala memang aku boleh hadapi dengan cara aku nak cabarkan diri dan mencari keseronokan. tapi kalang kala perasaan takut aku ini tak dapat di atasi. kadang kala juga aku malas atasi perasaan takut ini, jadi aku biarkan perasaan takut ini mengatasi diri aku. erm


aku pun pelik dengan diri aku. :)

takut, macam-macam perkara boleh membuatkan kita rasa takut

berangan

hobi aku sejak dulu sampai sekarang tak pernah berubah iaitu suka berangan.

waktu kecil-kecil aku suka berangan nak jadi itu dan ini. nak jadi bunga, nak jadi kucing, nak macam-macamlah. waktu tu memang tak tahu nak fikir lah. hahaha

konon nak jadi bunga sebab bunga nie cantik dan wangi, manusia suka hidu. pastu aku akan berfikir, 'kalau aku jadi bunga nanti aku layu' pastu cepat-cepat tukar nak jadi kucing. manusiakan suka manjakan kucing.  boleh manja-manja pastu aku fikir 'nanti jadi kucing mati macam tu ja, kena langgar' pastu tukar jadi yang lain pulak. hahaha

bila ingat, lawak pulak. tapi sampai sekarang aku ingin jadi apa yang aku fikirkan. dan sekarang aku impikan aku ingin jadi langit. sungguh aku lihat langit. cantik. tambah-tambah bila aku lihat langit waktu matahari terbenam. sangat-sangat cantik. aku suka lihat langit biru tambah-tambah ada awan. aku suka awan. 

kadang kala aku teringin nak pegang awan. bolehkah??? hahaha. dalam angan-angan ja

sungguh aku suka berangan. aku rasa gembira bila berangan. semamangnya kebanyakkan apa aku berangan sememangnya sangat-sangat sukar tercapai. itu sebab aku suka berangan.

kau nak tahu???

kau nak tahu??? satu hari aku harap kau datang, tapi kau tak datang-datang. sungguh aku kecewa. kemudian aku terfikir mungkin aku ini bukan siapa-siapa untuk kau. tapi aku terus menunggu dan terus menunggu. betul tekaanku. aku bukan sesiapa untuk kau. tapi kau jangan risau, bukan kau sorang ja laki dalam dunia nie. ada banyak lagi laki kat dunia ini ^_^

jadi, sapa-sapa dok menunggu tu takyahlah dok tunggu sangat, banyak lagi laki kat dunia nie, walaupun sememang laki kat dunia kurang dari perempuan. erm. tapi, kalau korang rasa tindakan korang itu betul, suka hati korang. sebab jodoh itu rahsia Allah. mungkin bila korang tunggu dan terus tunggu, dan sampai satu saat dia kembali dan datang kepada korang itu tandanya dia jodoh korang.

tapi jangan terlalu mengharap hingga merugikan diri sendiri. ingat yang lain jugak ^_^

tapi sebelum nak terus menunggu apa salahnya buat solat istikharah mana tahu ada wajah dia atau orang lain :)

tomok - AKU DATANG ost ISTANBUL AKU DATANG

Isnin, 24 Disember 2012

konon..ceh

aku cukup kesian kalau A nie  dok bercinta dengan B. pastu tiba-tiba A kata ' maaf, sebenarnya saya tak cintakan awak sebenarnya dan saya sebenarnya masih sayangkan dan ingatkan ex saya'

 memang ngok betul A nielah. punyalah B nie betul-betul sayangkan A. ya ya aku tahu kalau perasaan nie kita tak boleh paksa. tapi kenapa nak couple dan memberi harapan dekat B???

aku memang tak suka jenis macam A. suka hati dia ja. apa dia ingat perasaan orang lain nie boleh di mainkan begitu saja. ingat B tu boneka?? manusia yang tak ada perasaan. kalau aku jumpa macam A nie memang nak kena tumbuk dengan aku.

erm

ngok

aku tak kisah kalau nak cinta bagai nak rak pon tapi biarlah ikhlas. okey kalau kata tak mahu nak tipu, tapi kalau dah tahu kata dok ingat n sayang lama awat nak bercinta?? konon cinta dengan orang boleh lupakan??? hellooo kalau yakin boleh lupa tak pa... nie.... arhhhh

aku yang geramnya sebab ending sedihlah. erm... kalau A dan B bersama okey lah juga.

kalau aku jadi B, memang dah lama aku menangis tak berlagulah. ya lah, kita punyalah ingat dia sayang kita rupa-rupanya hanya paslu semata-mata kasih sayang tu.

ceh


Ahad, 23 Disember 2012

menunggu dan menunggu

aku tak tahu kenapa seseorang itu sanggup tunggu seorang lelaki itu walaupun sudah bertahun tanpa apa-apa ikatan yang sah.  adakah itu dikatakan cinta??? sungguh sampai sekarang aku kurang tahu maksud cinta yang sebenarnya. kadang kala aku fikir cinta itu sememangnya sukar nak di ungkapkan. erm

aku ada dua orang kawan yang setia menanti lelaki idaman mereka. yang beza dua orang kawan nie sorang, I nie pernah bercinta dengan laki nie T dan kemudian berpisah. tapi I nie still ingatkan T. yang kawan aku nie H tak pernah bercinta dengan A nie, tapi still punya perasaan itu. dia simpan bertahun sudah.

I dan H still tak dapat lupakan jejaka idaman mereka. mungkin agak susah. kadang kala perasaan itu boleh di kawal dan kadang kala perasaan itu sukar di kawal. tapi bagi aku setelah tengok cerita 'aku, dia dan tong sampah' perasaan itu boleh di kawal. mungkin pada mulanya tidak, tapi lama-lama boleh je kalau kita nak kawal perasaan itu. jangan biarkan perasaan itu menguasai diri kita. 

aku tak harap kawan-kawan aku lupakan jejaka idaman mereka 100%, tapi jangan terlalu mengharap. kalau betul dah sayangkan jejaka idaman mereka apa salahnya mulakan langkah. bukan maksud aku perigi mencari timba, tapi tak salah perempuan mula dulu tapi dengan cara yang sopan. seperti Siti Khadijah dengan Nabi Muhammd S.A.W. pandai betul aku berkata-kata tapi diri sendiri tak buat. :)
sememangnya memberi nasihat dan cadangan mudah, tapi nak laksanakan agak sukar.

kadang kala kita akan menjadi lemah bila kita hanya menunggu dan terus menunggu. lagi-lagi bila si dia sudah ada orang tersayang dalam hatinya. tapi bagi aku, tak guna nak menjadi lemah kerana si dia yang belum tentu menjadi hak kita. itu apa yang aku fikirkan buat masa sekarang. 

mungkin susah nak lupakan orang kita sayang. tapi tak salah mencuba. tapi mencuba kena ada usaha bukan hanya pasrah. maksud aku mencuba dengan usaha seperti elakkan diri daripada melakukan perkara yang boleh kita ingatkan si dia. mencuba dengan pasrah pula hanya mengharap kita lupakan dengan sendirinya.

kadang kala kita terlalu menunggu dan terus menunggu si dia itu sehingga tidak lihat orang yang sekeliling

kenapa tak lihat yang berada di sekaliling kita???
aku juga tahu kadang kala kita akan jumpa seseorang yang bukan untuk kita kemudian akan jumpa orang yang sebenar-benarnya untuk kita.

kadang kala aku terfikir 'kenapa aku perlu tunggu dia?'

itu apa yang aku fikirkan bila aku rasa tertunggu seseorang yang mengharap dia juga punyai perasaan

padahal sudah Allah tetapkan jodoh untuk setiap umatNya.

aku juga ingin katakan memang jodoh itu Allah sudah tetapkan. tapi kadang kala kita perlu mencari bukan hanya menunggu.

kalau sesiapa yang menunggu dan masih menunggu banyak-banyak berdoa agar si dia itu jodoh kamu. tapi kalau dia bukan jodoh kamu, minta jauhkan daripada kamu agar tidak terlalu mengharap.

Ahad, 28 Oktober 2012

afifah

aku sebenarnya tak tahu nak gelak ka sedih ka... apa-apa ja kan...  sebab selalu ada salah faham yang berkaitan dengan nama aku. erm... aku tak kisah pon. dalam hidup aku ada 4 orang temasuk diri aku yang aku kenal.

nurul a'fifah - aku
nur afifah- kawan aku dari sekolah rendah, selalunya panggil afifah meli. sebab senang nak beza aku dengan dia. meli tu nama ayah dia.
afifah nurfahanis-kawan aku tingkatan 6. orang panggil dia pipah. selalunya aku malas nak mengaku kalau orang panggil aku pipah, sebab aku nak diorang panggil aku  nurul. tapi kawan-kawan aku yang sudah lama lenal aku still panggil aku pipah sebab dah biasa. tapi kalau boleh aku nak kawan-kawan aku panggil nurul
aina afifah- cucu jiran aku. baru 3-5 tahun lah. mak aku panggil dia aina

ada lah manusia selalu salah faham aku nie afifah kawan-kawan aku tu lah. selalunya aku akan pastikan dulu lah. aku takut diorang salah faham. dan selalunya memang ada salah faham pon. hahaha. kesian jugak aku dengan diorang... nasib koranglah.

ramai juga guna nama afifah .  memang famous betul nama afifah nie... hahaha... :)

Ahad, 21 Oktober 2012

menanti dan berharap

sehari demi sehari aku semakin berdebar. aku semakin takut. aku harap sangat perkara itu tak akan terjadi. aku tak tahu macam mana nak hadapi kalau betul

aku berharap

semoga bukan seperti apa yang aku fikirkan

Jumaat, 19 Oktober 2012

menanti

ada seorang kawan aku nie, suka menanti sesorang itu. bagi aku, ok ja kalau nak menanti si dia. tapi, jangan lupa orang yang ada sekeliling kita. mungkin ada lagi yang lagi baik daripada si dia. tapi kalau dah di takdirkan kawan aku dengan si dia tu ada jodoh, tak akan kemana.


kenapa tak cuba lupakan dia?? mungkin perasaan itu sukar untuk di kawal mungkin.

Isnin, 15 Oktober 2012

pergi atau tidak

esok.... nak  pergi atau tidak??? kalau pergi kena keluarkan duit...erm... duit kat aku dah lah cukup-cukup makan ja dalam minggu nie. erm...  tapi kalau tak pergi, dok terbayang roti tu.... sedapnya... erm... tapi aku malas nak bawa motor. kan best kalau Azizah nak pergi sama. erm....

erm...

aku ingat masalah ini akan selesai. tapi rupa-rupanya tak lagi. aku tak tahu sampai masalah ini akan berterusan. aku rasa dah malas dah.erm. apa-apa pon aku harap dia dan mereka akan berbaik. 

erm... tak tahulah sama ada rancangan selepas STPM akan tetap berterusan. erm... aku harap akan tetap berterusan juga.

Jumaat, 5 Oktober 2012

letih

aku rasa aku memang dah letih dah dengan semua nie. aku takut, sampai satu saat aku pula yang mengalah. aku tak tahu macam mana nak satukan semula hubungan nie. aku tak larat dah nak jadi kuat antara kita semua. erm. aku tak kata aku baik sangat, dan tak kata aku jahat sangat. erm. aku tahu setiap manusia ada kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. aku tahu setiap hubungan terutamanya bila dah ramai-ramai pasti akan ada yang terasa hati. aku tak kata aku tak pernah terasa dengan korang, tapi aku malas dah nak layan perasaan nie. apa yang aku fikirkan, biarlah aku je yang dok terasa, jangan aku pula bagi korang terasa. kalau aku ada kasi korang terasa, aku minta maaf. sungguh aku tak sengaja. aku tahu, ada sampai satu saat bila kita tak tahan dah dom simpan perasaan terasa itu, kita akan diamkan diri je. kalau kita terus diamkan diri, sampai bila nak selesai masalah nie.


aku tak tahu dah nak buat macam mana. aku tak berat sebelah pihak je. bila aku nasihat, aku akan nasihat pada kamu, dia, mereka dan diri aku juga. aku tak akan dengar sebelah pihak je. 

aku memang tak suka keadaan kita macam nie. susuh. susah nak buat aktiviti bersama. macam mana rancangan kita selepas STPM??? jadi atau tak??? aku dok tunggu saat-saat tu. adakah akan tercapai??? aku harap akan tercapai. macam-macam kita dah rancang, tapi kalau keadaan kita semua macam nie, macam mana??? 

aku tahu Allah tak akan uji kita kalau kita tak mampu. aku juga tahu bahawa di sebalik ujian yang Dia berikan, pasti ada hikmahnya. cuma mungkin kita tak nampak lagi.


Jumaat, 28 September 2012

cinta lelaki yang egois

lelaki yang sukar untuk jatuh cinta, sakali jatuh cinta akan cemburu dan sanggup buat apa sahaja demi si dia. walaupun perkara itu di luar jangkaan dia. walaupun tidak suka makan sesuatu makanan, tapi apabila  di masak oleh si dia, lelaki itu sanggup makan jua.

lelaki itu sanggup memukul seseorang kerana orang itu telah membuatkan si dia terluka. kita kenali lelaki  itu sebagai seorang yang sangat ego, sombong, angkuh, tidak kisah hal orang lain. tapi bila berhadapan si dia yang dia cinta. semua itu ditepikan. si dia yang yang paling penting dalam hidup lelaki itu. :)

memang betul, cinta itu boleh membuatkan seseorang ubah perangai. kuasa cinta. memang pelik.

Khamis, 27 September 2012

masalah yang masih tiada penamatnya

memang perasaan nie sukar untuk kita tahui. susah nak faham perasaan seseorang itu. erm... aku tak tahu macam mana nak selesaikan masalah ini. aku takut apabila aku semakin campur tangan akan menjadi semakin besar masalah ini. tapi aku takut juga kalau tak campur tangan masalah ini tak akan selesai. aku tak tahu macam mana nak selesaikan masalah nie. kalau tak ada seorang macam tak sempurna. aku tahu dalam ramai-ramai pasti akan terasa hati. aku juga pernah merasakan begitu. tapi aku cuba agar aku tidak terus simpan perasaan itu. tapi lain orang lain cara. aku tahu tak semua manusia tak sama pendapat. tapi kalau bertolak ansur, ok ja kan. aku tak salah kan satu pihak ja. aku rasa kedua-dua pihak salah juga. cuma kita hanya perlu tahu macam mana nak selesaikan masalah tu. aku tak kata aku pandai selesaikan masalah orang, tapi kalau aku boleh selesaikan, aku akan cuba. cuma aku takut masalah itu akan semakin besar.

kadang kala aku nak je biar mereka sendiri yang selesaikan. tapi  rasa tak eloklah, biarkan macam tu ja. apa guna kawan kalau tak boleh tolong. tapi aku takut. takut masalah ini akan besar. takut tersalah cerita. takut terjadi batu api ka. aku kalau boleh nak masalah ini selesai dengan cepat. bila ada masalh ini, semua aktiviti yang selalu buat terasa kekok.

aku tak tahu nak selesaikan macam mana. adakah aku campur tangan untuk selesaikan masalah ini adalah perkara yang bagus??? 

Isnin, 3 September 2012

Palace Chinese

aku dah lama nak post tentang cerita nie. cerita nie bagi aku sangat best. kalau nak tahu cerita dia macam mana, cari sendiri :) dalam cerita nie, macam-macam kisah cinta yang ada. kadang kala aku memang sakit hati jugalah. aku suka juga lagu dia





Jumaat, 31 Ogos 2012

LUPA

erm... sebab aku lupa, kawan aku dah marah kat aku. erm... salah aku. sorry. aku terlupa nak bagitahu dia. kalau aku bagitahu dia, mungkin dia akan ikut. erm...

Jumaat, 10 Ogos 2012

2 gadis 1 lelaki

aku selalu lihat seorang lelaki dan dua wanita rapat dan aku juga tengok video klip lagu kisah macam tu juga serta baca cerita sebegini. bagi aku, kalaulah lelaki itu cintakan kawan baik kita, mesti sakit sangat hati ini. tapi, entahlah

sedih itu pasti. sedih sangat. tambah-tambah kalau lelaki itu berbual mesra di depan kita dengan kawan baik kita itu. sedih. kawan kita juga cerita tentang lelaki itu kepada kita. cerita itu dan ini. sakit. mungkin kita sukar untuk luahkannya. sebab kita tak tahu nak luah pada siapa.

kita pasti dalam keadaan serba salah apabila berada di antara mereka berdua.

dan lagi sakit di hati apabila sahabat kita itu minta tolong untuk rapatkan dirinya dengan lelaki itu.

adakah kita akan menolong atau buat bersahaja???

cinta itu bukan kita boleh kawal. kita tidak boleh memaksa cinta itu untuk kita.


Khamis, 9 Ogos 2012

perempuan yang berani dan malu untuk meluahkan perasaan cintanya

aku baru lepas baca cerpen Cinta Yang Terlewat. korang boleh klik kat link INI. cerita dia kisah perempuan yang mencintai seorang lelaki. dia cinta lelaki itu sudah lama. dia masih menanti sehinggalah lelaki itu membuat keputusan untuk berkahwin dengan kawan perempuan tersebut. sebenanyar sebelum ini lelaki itu juga pernah mempunyai perasaan sayang terhadap perempuan itu tapi mungkin di sebabkan ego dan malu, diorang hanya pendamkan perasaan. kalau nak tahu cerita sebenar, trylah baca :D

perempuan ini mungkin ada yang berani dan malu untuk meluahkan perasaan terhadap seseorang itu. perempuan yang malu itu hanya pendamkan perasaan dia. mungkin bagi dia, biar lelaki yang luahkan perasaan dan dia mungkin tidak mahu dikatakan 'perigi mencari timba'. mungkin dia juga rasa dia tidak layak untuk lelaki itu. mungkin dia yakin bahawa lelaki itu tidak mencintai dia. mungkin perempuan itu tidak mahu tali persahabatan terputus di sebabkan dia meluahkan perasaan dia.

perempuan yang berani meluahkan perasaan dia terhadap seseorang lelaki itu bagi aku bagus lah. mungkin dia ingin tahu cinta berbalas atau tidak. mungkin dia tidak mahu orang lain merampas lelaki itu sebelum dia berusaha mendapatkan. mungkin dia tidak mahu menyesal jika lelaki itu sudah menjadi milik orang lain sebelum dia luahkan perasaan dia. mungkin dia ingin luahkan perasaan dia itu agar dia dapat lupakan lelaki itu.

bagi aku, aku tak kisah seseorang perempuan itu ingin simpan atau ingin luahkan perasaan dia pada lelaki yang dia cinta. sebab itu keputusan dia. orang lain boleh bagi pandangan tentang perlu atau tidak dia luahkan perasaan itu. tapi yang mahu ambil tindakan dan keputusan adalah diri  sendiri. setiap apa yang dia inginkan dan buat keputusan adalah tanggungjawab dia sendiri. orang lain tidak boleh paksa dia.

kalau dia ambil tindakan untuk pendamkan perasaan dia dan akhirnya lelaki itu akan menjadi hak milik orang lain dia tak boleh buat apa-apa. sebab itu adalah keputusan dia. siapa suruh dia tak luahkan. dia hanya menunggu. kalau masih menunggu tanpa membuat apa-apa, perjalan cinta dia dan lelaki itu hanya berlalu macam itu sahaja.  kalau dia berusaha sedikit mungkin dia akan mendapat habuannya. mungkin lelaki itu juga meluahkan perasaan dia. kalau lelaki itu meluahkan perasaan dia mungkin penantian itu tidak sia-sia. bagi aku kalau seseorang itu hanya pendamkan perasaan dia dari luahkan, dia perlu sedia apa yang akan terjadi. dia tidak boleh nak menangis bagai nak dunia ini dah nak kiamat. dia perlu bersedia bahawa dia mungkin akan kecewa.

kalau seorang perempuan itu meluahkan perasaan dia terhadap lelaki yang dia cinta dia perlu ada keberanian. dia juga perlu tahu kesan daripada tindakan dia itu sama ada lelaki itu terima atau tidak. kalau dia ditolak, dia perlulah terima dengan hati yang terbuka. dia tak boleh memaksa lelaki itu terima cinta dia. cinta itu bukan boleh dipaksa. macam mana dia usaha pon, kalau telah ditakdirkan lelaki itu bukan milik dia, dia tidak boleh buat apa pun. kalau lelaki itu terima, tahniahlah. sekurang-kurang tidak sia-sia keberanian dia untuk luah perasaan dia itu

bagi aku, kalau perempuan itu hanya pendam atau berani ingin luahkan perasaan dia telah di takdir perempuan itu dan lelaki itu bersama, tetap akan bersama. tak perlu nak luah atau pendamkan. masalahnya cara yang kita bersama dia.  sama betul atau tidak sahaja.

hidup ini bukan seperti cerita yang di buat oleh seseorang penulis. apa yang dia harap pasti akan terjadi. mustahir bagi aku untuk jadikan cerita itu sebagai realiti, lainlah kalau penulis mengambil pengalaman kisah cinta yang sebenarnya menjadikan sebuah cerita.






Khamis, 2 Ogos 2012

takdir

macam mana kita cintakan seseorang itu. macam mana kita usaha untuk bersama dia. macam mana balasan cinta terhadap kita. tetapi jika telah di takdirkan dia bukan milik kita, pasti tidak akan terjadi.

cinta itu mungkin indah. tetapi lagi indah jika cinta itu kepada orang sepatutnya.


Isnin, 30 Julai 2012

minda ini mudah di pengaruhi

minda ini mudah di pengaruhi

bagi aku minda ini mudah di pengaruh. oleh cerita-cerita yang di baca, di cerita di lihat dan sebagainya. walaupun perkara-perkara itu belum kita hadapi. selepas orang cerita atau sebagainya kita dah fikir macam-macam padahal kita tak hadapi lagi.

contohnya... orang kata add mt nie susah. pastu waktu kita belajar kita mesti fikir... 'susahnya add mt nie. patut lah orang kata susah'. erm...

kalau kita pandai berfikir dan pandai mengawal minda kita serta perasaan pasti tak mudah terpengaruh.

masalahnya orang macam aku ini. mudah terpengaruh juga oleh cerita tentang sesuatu perkara. kadang kala aku rasa menyampah tentang diri  aku terhadap perkara ini. kenapa aku tak buat dono je bila hadapi masalah ini. jangan terlalu terpengaruh. erm.. kadang kala aku rasa tak adil  terhadap perkara itu walaupun perkara itu sebenarnya betul. biasalah manusia pelbagai ragam. manusia bukan sempurna seperti kita mahukan kerana kita pon bukan sempurna.

jadi kenapa kita mempunyai permintaan yang tinggi terhadap perkara itu sedangkan kita juga tidak mempunyai kesempurnaan yang kita minta.



Sabtu, 28 Julai 2012

bukan dia seorang je dalam dunia ini :D

dulu aku suka sangat tengok cerita korea, sekarang masih minat lagi, tapi sekarang dah jarang tengok. erm... selalunya dalam cerita korea pasti ada dua orang hero dan dua orang heroin. dan aku selalu kesian dekat hero kedua. erm... dalam cerita my girl drama korea lah kesian dekat dia. erm.. dia yang mula-mula suka dekat heoin pertama. tapi di sebabkan cinta nie bukan di paksa, jadi diorang tak bersamalah. kalau diberi pilihan... aku akan pilih hero pertama juga. walaupun aku suka hero kedua lagi. hahaha. erm... 

sebenarnya aku kesian kat seseorang yang tak dapat orang yang dia cinta. mungkin ada yang lain untuk dia. aku kesian kalau dia buat sesuatu dalam diam untuk orang yang dia cinta, tapi si dia tu tak tahu. kesian. erm... 

bukan semua yang kita nak, akan dapat. kalau kita usaha macam mana pun untuk dapat dia. tapi kalau dah di takdirkan dia bukan untuk kita, tak akan dapat. 

aku harap orang  yang cinta seseorang itu, tapi si dia tak cintakan dia. jangan terlalu harap. dalam dunia ini bukan si dia je tinggal. ada banyak lagi. kadang kala kita di temukan dengan seseorang yang bukan untuk kita agar kita akan jumpa si dia yang sebenar untuk kita. perjalan kehidupan bukan seperti apa yang kita rancangkan. kerana ada yang lebih berhak menentukan perjalan hidup kita.

kita jangan terlalu sedih jika dia bukan milik kita, kerana apa yang terjadi pasti ada hikmahnya. 

Jumaat, 20 Julai 2012

aku, kau dan dia

sekelip mata mudah untuk jatuh cinta tetapi tidak dengan sekelip mata untuk melupakan seseorang. terutama orang yang kita sayang sehingga sangup mencipta sesuatu sebagai ilusi untuk lupakan dia. apabila dia meninggalkan kita untuk selama-lamanya, ya kita akan sedih. tetapi kita perlu bangkit untuk tinggalkan kenangan itu dan lari mencipta kenangan yang baru. bukan menunggu dan setia pada yang lama yang bukan untuk masa depan kita. ambil kenangan itu sebagai pedoman untuk hidup

erm... sebenarnya baru lepas tengok cerita aku, kau dan arahan Pierre Andre

Sinopsis: 
Filem ini mengisahkan tentang harapan seorang gadis bernama Mia yang kehilangan tunangnya Ilhan dalam kemalangan jalanraya. Untuk mengubat kerinduan pada arwah tunangnya, Mia mencipta sebuah lagu yang didedikasikan untuk Ilhan. Kemudiannya, Mia pula mengalami kemalangan dan koma selama 2 minggu. Mia kehilangan lagu yang diciptanya untuk Ilhan dalam kemalangan tersebut. Pulih dari koma, Mia cuba untuk mendapatkan ingatannya kembali kepada nota lagu yang diciptakan untuk Ilhan. Namun Mia gagal berbuat demikian. Mia kembali ke tempat di mana dia mengalami kemalangan dengan harapan dia dapat mengingati kembali nota lagu tersebut. Di sana dia terjumpa Izlan seorang pemuzik jalanan yang bermain muzik di kawasan tersebut. Izlan memainkan lagu kegemaraan Ilhan. Melalui pertemuan itu, Mia dan Izlan kemudiannya menjadi semakin rapat. Di situ bermulalah konfiik dalam hidup Mia. Ingatan dan cintanya masih kuat pada tunangnya. Adakan Izlan cinta baru Mia? Mampukah Mia mencipta kembali lagu untuk Ilhan?

Rabu, 18 Julai 2012

serba salah

aku rasa serba salah tentang sesuatu kisah nie. kisah aku dan sahabat. aku terlepas cakap. aduhai. sekarang ini rasa serba salah. itulah pasal, buat tanpa berfikir. tapi aku ingat dia akan kata "tak pa... lepas nie aku tak tangkap dah lah" dengan nada buat-buat merajuk. tapi tak sangka dia akan buat macam lain. dia tak lah kata dia terasa. tai aku yang rasa dia akan terasa. erm.. pengajaran yang aku dapat dan selalu aku dok fikir ialah jangan kita duga seseorang itu. tak semestinya betul apa yang kita duga tu. pastu.... jangan buat sesuatu perkara tanpa berfikir.... dan banyak lagi lah. erm... 

sorry...

Ahad, 8 Julai 2012

Saleha

aku baru lepas tengok cerekarama Saleha di TV3. sedih betul cerita tu... tapi tak lah sampai menangis. boleh baca sinopsis kat SINI. last-last saleha nie meninggal. dia meninggal pada hari perkahwinan dia. saleha nie kan dia terencat akal. dia suka main kahwin-kahwin. dan yang paling aku rasa terharu waktu manaf nak kahwin dengan saleha tapi diorang tak jadi kahwin pon. sebab mak manaf tak kasi. last-last manaf kahwin dengan esah sepupu saleha.  macam-macamlah jadi. pastu ada makhluk Allah nie nama dia meor sanggup nak kahwin dengan Saleha nie. waktu perkahwinan meor dengan saleha lah saleha meninggal.  diorang tak sempat nikah lagi. saleha meninggal dalam bilik sambil pakai baju pengatin. waktu meor baru tahu saleha meninggal, aku rasa sedih betullah. pandangan meor tu... ish2.. menyedihkan.

kita nie sebagai manusia yang sangat biasa nie selalu buat kesilapan tanpa kita sedar. 

mudah je nak kata orang sebab kita sendiri tak rasa, bila kita rasa. baru tahu macam mana perasaan itu. 


Sabtu, 7 Julai 2012

suami aku ustaz


bila baca novel sure aku akan berangan kononya jadi heroin lah. kononnya lah. boleh dalam berangan je lah. cerita ini memang bagi aku menarik. sebab aku sangat-sangat suka kisah anak murid dengan cikgu. suka. pernah jugak berangan couple dengan cikgu dan kahwin dengan cikgu. tapi dalam angan-angan je lah. :D

kalaulah aku jumpa hero macam cerita nie, bahagianya hidup. bahagia di dunia dan akhirat. lagipon hero dia so good. :D romantik. kalau cemburu pon berpada-pada.

korang boleh baca sinopsis kat SINI nak tahu harga pon ada jugak
INI blog tuan punya novel

rahsia hati

cerita nie walaupun aku tak tengok dari mula hinga habis 100% sebab ak hanya tengok mula-mula dan last sekali. tapi cirita ini memang buat aku menangis. tengok episod last je... sedihnya. kalau memang tengok setiap episod sure aku lagi menangis lah. sedihnya. sakitnya.

dia sanggup korbankan segala-galanya kerana cinta. kadang kala apa yang kita rancang tak terjadi. sebab Allah yang tentukan. macam mana kita usaha pon, tak akan jadi kalau dia bukan milik kita. tak akan.

bila aku liha. bila aku baca. bila aku dengar tentang kisah cinta yang pelbagai kisah cinta makin aku takut. kerana cinta manusia berubah,kerana cinta  manusia korban segala yang perlu. kerana cinta sanggup bual apa saja. makin aku lihat, makin aku baca, makin dengar kisah cinta makin aku takut. walaupun aku suka akan kisah cinta.

owh ya... sinopsis drama rahsia hati
Mengisahkan percintaan di antara Syamir dan Kamelia yang menempuh pelbagai dugaan serta cabaran.

Pada waktu yang sama, Syamir terpaksa berhadapan dengan kemelut keluarganya. Ibu tirinya, Maria, bimbang kalau-kalau Syamir akan membongkar rahsia hubungan sulitnya dengan seorang lelaki, Jimmy.

Abang tirinya, Fazlan pula telah berkomplot dengan Maria untuk merampas empayar perniagaan yang diusahakan ayahnya, Datuk Azmi. Demi mengejar impian tersebut, Maria sanggup mengupah Jimmy untuk merancang kemalangan yang membabit Syamir hingga dia hilang keupayaan diri.

Tanpa disedari setiausahanya, Sarah turut menaruh hati kepadanya, manakala kawan baiknya, Ammar, pula dalam diam-diam mencintai Kamelia sedangkan dia juga menyayangi Kamelia

Pelakon: Aaron Aziz sbg Syamir & Rita Rudaini sbg Kamelia



korang boleh tengok kat youtube
episod last

erm...

kenapa cinta ini perlu ada pengorbanan???

erm

kesiannya...selalu tak hargai orang di depan mata bila dah jumpa orang yang di cintai

Jumaat, 6 Julai 2012

cinta

cinta memang pelik kan?? tak kenal usia, tak darjat dan sebagainya. kadangkala aku menjadi takut... hanya kerana cinta tetapi mempunyai pelbagai kisah cinta. ada kala manusia mengambil tindakan yang bodoh kerana cinta yang entah untuk dia atau tidak. kerana cinta, manusia sanggup membuat apa sahaja untuk memiliki sama ada betul atau salah. semua kerana cinta

erm..

tanpa dia sedar tindakan dia telah menyebabkan orang lain fikir dia memberi harapan kasih dan cinta. padahal dalam hatinya adalah kosong

Khamis, 28 Jun 2012

jika aku dan sahabat cinta dia

aku cukup takut kalau dua sahabat baik cintakan orang yang sama. takut hubungan itu akan renggang jika salah seorang atau dua-dua tidak terima secara terbuka. hidup pasti dalam serba salah, sama ada nak pertahankan persahabatan atau percintaan. jika aku, aku akan biarkan lelaki itu akan pilih antara kami berdua. dan jika dia memilih aku, sahabat aku perlulah terima dengan reda bahawa cinta itu tidak boleh dipaksa. perasaan itu bukan kita boleh dikawal. jika lelaki itu memilih sahabat kita, jangan terlalu bersedih, pasti ada lelaki yang lebih baik daripada lelaki itu untuk diri kita. jangan sebab lelaki, kita mengambil sesuatu tindakan yang bodoh. jangan menyebabkan cinta itu merenggangkan hubungan. cinta itu bukan melemahkan tetapi menjadi lebih kuat. tetapi jika aku boleh elak, aku akan elak. aku akan buang perasaan aku pada terhadap lelaki itu sebelum dia membuat keputusan. bagiku, aku akan lepaskan dia untuk sahabat, tapi jika lelaki itu tetap inginkan kita, terima je lah sebab perasaan itu tidak boleh dipaksa.

bagiku, jika dia memilih kita dan kita menyuruh dia bersama sahabat, aku takut tiga hati akan terluka aku, sahabat dan dia. bagiku tidak adil menerima seseorang itu disebabkan kesian dan orang lain. aku takut sahabat itu akan semakin terluka atas perbuatan kita dan dia. dia juga turut derita di sebabkan tidak memiliki orang yang dia cinta dan begitu juga kita. mungkin kita akan gembira jika melihat sahabat bahagia tapi dalam mesti ada juga perasaan sedih.





Rabu, 20 Jun 2012

Devaju Di Kinabalu

aku suka cerita nie. rasa best. waktu aku baca sinopsis aku tahu cerita ini berasal dari drama korea. tapi cerita nie memang sesuai dan aku rasa pelakon dia pon sesuai. kalau nak tahu sinopsis  cerita ini dan cerita korea boleh pergi link INI. aku suka hero kedua. watak dia sangat romantik.

Jumaat, 8 Jun 2012

aku ada, kau ada???


 cerite nie bagi aku memang best lah. lawak. rasa macam tak rugi tengok. tapi aku rasa macam sekejap je cite dia. aku suka cara nordin dan tina :D


^_^_^_^_^_^_^_^_^_^


macam mana kita benci dia pon, tapi kalau dah sayang, sayang juga. orang kata jangan terlalu membenci, nanti jatuh cinta. disebabkan kebencian, kita selalu bergaduh dengannya. tanpa kita sedar kita semakin dekat dengannya. pantang jumpa, pasti akan bergaduh. tapi bila tidak jumpa, perasaan rindu muncul.rindu akan dia, rindu akan kerenahnya dan rindu akan segala-galanya tentang dia.

kadang kala apabila seseorang itu membuat seseorang itu marah ada sebab sendiri. sama ada dia sedar atau tidak. sama ada jelas atau tidak. kadang kala sesor

Sabtu, 2 Jun 2012

Pasta-korean drama




sebelum ini drama nie pernah tayang di tv2. tapi tak tengok sangat. tapi sekarang dok tengok pula. cite dia memang best. aku suka. hero dia  meluahkan dengan cara yang menarik. tak tunjuk romantik-romantiknya. caranya sangat kasar. suka. :D

heroin dia.... sangat comel. bila dia rasa takut dan malu, rasa macam owh...comel. dia seorang yang kuat usaha.  tak mudah putus asa. kadang- kadang macam blur sikit

watak yang paling aku suka buat masasekarang  ialah hero kedua. bagi aku dia sangat-sangat comel. hahaha. cara dia untuk memikat heroin, sangat tertarik. bahagianya kalau dapat laki macam nie. erm.. dia selalu buat baik dan jaga heroin tanpa heroin sedar. tapi sayang. dia hanyalah hero kedua. dia bukan untuk heroin. dia selalu memerhati heroin. kadang kala aku rasa kesian.  kesian sebab dia jaga heroin. tapi last-last tak dapat. erm...

cerita sememangnya boleh menpengaruhi perasaan manusia.

tak ku sangka

cinta itu memang membuatkan manusia berubah. buktinya daripada kawan aku sendiri. aku sangka dia tak macam kawan-kawan aku yang. tapi... lebih kurang sama sahaja. dia seorang yang agak alim juga... tapi..arh...erm...manusia...boleh berubah disebabkan cinta.

aku tak kisah jika  cinta itu boleh ke arah kebaikkan. tapi... cinta sahabat aku nie, memang buat aku... arh.... sungguh aku tak sangka. memang perkara itu biasa kalau aku tengok orang lain buat. tapi dia... dia buat aku tak percaya.


manusia...manusia dan manusia.. macam-macam kerenah

Khamis, 31 Mei 2012

dehearty - permata yang dicari





lagu nie dari seorang sahabat, kepada seseorang yang berada di dalam hati dia. semoga mereka akan bersatu jika ada jodoh. jika tiada aku harap diorang akan mendapat orang yang layak untuk mereka

perasaan



bila jatuh cinta, kita akan rasa berawangan. bila dia buat kita rasa sedih, kita  akan rasa macam tidak mahu lihat dia. tapi bila jumpa, rasa itu entah kemana. kita akan akan kembali menyukainya. kecuali kalau dia buat salah yang besar dan tidak dapat dimaafkan. tapi susah untuk kita lupakan dia.

kita dapat mencintai seseorang dalam beberapa saat sahaja. untuk lupakan dia. mengambil masa yang lama. perasaan itu amat sukar untuk dikawal.

cinta itu semamangnya boleh membuat manusia berubah sama ada ke arah kebaikan atau atau sebaliknya. jadi manusia perlu bijak untuk mengawal perasaan itu. jangan  membuat orang lain terluka kerana kita. jangan terlalu mementingkan diri.

cinta itu sebenarnya indah. tetapi jika tindakan kita tidak betul. indah itu akan menjadi derita

Khamis, 17 Mei 2012

Just Divorced



dalam hidup, kita perlu berfikiran positif. bila kita ada masalah, kita kena selesaikan masalah dengan tenang. walaupun masalah itu berat. jangan terlalu terburu-buru mahu selesaikan masalah itu. apabila kita terburu-buru buat keputusan, mungkin akan menyebabkan kita tersalah pilih.

~Just Divorced~
link cerpen online yang baru aku lepas membaca.
tekan pic kalau mahu membaca



Secret Garden


baru lepas tengok cite nie tadi di 8tv. sebelum nie tak pernah tengok lagi larh. walaupun aku geram gak kat hero dia sebab dia mengorat heroin dengan penuh angkuh. tapi aku suka juga cara dia. best. kadang kadang macam best kalau ada laki macam tu. hahaha. ok kan.

macam mana seseorang perempuan itu kasar, pasti ada kelembutan dia.



Rabu, 16 Mei 2012

Tudung Expres


aku baru selesai tonton cerita ini. bagi aku, cerita ini memang best. aku suka. salah satu sebab, ada jejaka idaman lah. kononnya lah. hahaha. dalam cerita itu sahaja. watak ya, bukan dari segi kacak atau tak lah. aku betul-betul suka watak tu, Q. Q nie seorang yang macam egois. dia nie bukan peramah lah, aku tak suka laki yang peramah sangat, sebab aku kuat cemburu. hohoho. aku memang suka Q tu. cubalah tengok. owh ya, cita rasa manusia tak semua sama ya ^_^.

kalau nak tahu sinopsis cerita nie, trylah tengok video di atas. bagi aku memang cerita nie best. lawak.


kenapa aku wujudkan blog ini???



kenapa blog aku ini 'Bagiku Tentang Sebuah Kisah' sebab aku suka berkata-kata.. hohoho. lebih kurang macam tu larh. hahaha... aku akan luah apa yang aku rasa nak luah tentang sesebuah kisah. tak kiralah kisah cinta, keluarga, sahabat atau apa-apa sahaja. sebab aku suka luah apa yang aku rasa nak luah. aku selalu juga luah di facebook aku. tapi ada orang salah faham. diorang ingat aku nie ada masalah percintaan lah dan sebagainya. bila aku rasa macam aku suka sesebuah kisah atau geram, aku suka nak bertaip. sebab itu salah satu cara untuk aku luahkan.