Sabtu, 27 April 2013

susah nak puaskan hati semua orang dan kita

hidup ini susah nak puaskan hati semua orang termasuk diri kita sendiri. memang tak semua perkara yang terdapat dalam dunia yang sempurna, pasti akan ada kekurangannya.  di sebalik kebaikkan pasti ada juga keburukkan. contoh ubat yang di ambil di hospital atau sebagainya, memang ubat itu penawar untuk penyakit, tapi dalam jangka panjang, mungkin juga kita akan mendapat penyakit kesan daripada pengambilan ubat berterusan atau sebagainya. contoh penyakit buah pinggang.

hidup nie memang tak indah mana, tapi kita boleh mengindahkannya. jangan anggap semua perkara yang memberi kita kesusahan itu memberi kesan yang tak baik kepada kita. kadang kala, kesusahan yang kita alami itu memberi sejuta makna dalam hidup kita. cuma kita saja mungkin tak sedar.

kita selalu mendengar yang 'Allah memberi dugaan atau ujian pada kita sebab kita mampu hadapinya dan di sebaliknya pasti hikmahnya. cuma masa yang tentukan.'

itu pasal kita kena terima dengan hati redha walaupun memang susah untuk kita terima.


selalunya bila kita nak cepat dalam sesuatu perkara, pasti macam ada yang melambatkan kita. waktu itu perasaan marah pasti ada dalam diri kita. memang kena sabar selagi boleh, kalau dah tak boleh, kenalah lepaskan perasaan itu waktu dan  tempat yang tiada orang akan terasa dengan kita.

memang susah  nak puaskan hati orang lain dan diri kita. tapi kita boleh buat yang terbaik untuk semua orang dan juga diri kita

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku yang bermasalah

Tu pasal aku tak kahwin. Aku nak, tapi aku tak rasa aku mampu untuk hadap. Hidup aku yang sekarang pun aku tak mampu nak hadap. Aku tak mamp...